טיול בוקר בתל אביב מס 16

להגדיל את התמונה בלחיצה עליהן או F11

שדרות בן-גוריון הוא שמה של שדרה בעיר תל אביב הקרויה על שמו של דוד בן-גוריון, ממקימי מדינת ישראל וראש ממשלתה הראשון. השדרה נקראה עד 1974 "שדרות קק"ל", על שם הקרן הקיימת לישראל, שהייתה בעלת הקרקעות עליהן הוקמה השדרה. זמן קצר לאחר פטירתו של בן-גוריון נקראה השדרה על שמו.

שדרות בן-גוריון נמשכות בכיוון מערב-מזרח מכיכר נמיר (כיכר אתרים) עד גן העיר וכיכר רבין. השדרה היא אחת משדרות הרוחב החשובות שתוכננו בתוכנית גדס, ותוכננה כציר ירוק המקשר בין רחובות האורך המסחריים של הצפון הישן של תל אביב. לאורך השדרה ובסביבתה קיים ריכוז גבוה מאוד של בנייני מגורים בסגנון הבינלאומי שמוכרזים כמבנים לשימור במסגרת העיר הלבנה של תל אביב.

20130810064002 (1) בן גוריון פינת אדם הכהן

בית חנה פינת אדם הכהן ושדרות בן גוריון

על בית חנה

בית חנה הוא בניין בשדרות בן-גוריון מספר 75, פינת רחוב אדם הכהן, בתל אביב.
הבניין, הקרוי על שמה של חנה צ'יזיק, נבנה במהלך שנות ה-30 של המאה ה-20 בסגנון הבינלאומי ותוכנן בידי האדריכל יעקב פינקרפלד.
בשנת 1926 ייסדה חנה צ'יז'יק את "משק הפועלות צפון" וניהלה אותו במשך כ-20 שנה.
המשק שירת את קבוצת בנות תנועת החלוץ שעלו מפולין ואשר עסקו בחקלאות באזור שבין השדרה ותוואי רחוב ארלוזורוב מצפון (שטרם נסלל אז), ונועד להכשיר אותן לעבודת כפיים חקלאית על מנת שישתתפו בשוק העבודה. לקראת סוף שנות ה-20, כאשר משקי פועלות אחרים בארץ ישראל החלו להתפורר, שגשג משק הפועלות התל אביבי, קלט נערות חדשות בנות העלייה החמישית, ותושבי העיר פקדו אותו על מנת לרכוש תוצרת חקלאית ולטייל בו.
אני זוכרת את חנה צ'יזיק מוכרת עציצים. בתמורה שקבלה טיפחה בנות שלא היה להן כלום. אשה נמוכת קומה לבושה לבן עם שיער אסוף, פנים מחייכות תמיד. בתור ילדים אהבנו לבוא לבקר ולקנות אם היה לנו. ידענו שזה למטרה טובה.
מאחורי יד חנה היה מגרש ענק בו גידלו ירקות ועוד. בהמשך לאורך אדם הכהן היה עץ תות ענק שנהגנו לטפס עליו בעונת התות . ובקצה פינת ארלזורוב, היה קן של התנועה המאוחדת. ימים שהיו ואינם.

לימים הפך המקום בחלקו לבית קפה שנקרא אפרופו. הוא זכור עקב פיגוע נוראי שהיה במקום.
את הפיצוץ שמעתי מהבית, לא ידענו מה קרה. זוכרת את השוטרת מחזיקה תינוקת כאילו היה אתמול.
דר וינטר , רופא שעבד אתנו שנים, אבד את בתו בפיגוע.

DSC00986

האנדרטה לזכרן שלוש נשים צעירות שקפחו את חייהן בידי מרצחים שפלים.
יהי זכרן ברוך.

לימים נפתח במקום בית קפה  דיאדה.

DSC01011

המרכז הותיק ביותר ברשת דיאדה. מרכז בייתי הממוקם בלב תל אביב על שדרות בן גוריון.

המרכז ממוקם ב"בית חנה" – מבנה לשימור, השומר על אופיו ההיסטורי, לאחר ששימש בעבר בית ספר לפועלות בתל אביב.

במרכז דיאדה בית חנה קיימת פעילויות עם תינוקכם,בחברת הורים נוספים,
בבית קפה איכותי, ובמקביל קבלת מידע חיוני מאנשי מקצוע מובילים בנושאי
הריון ולידה, הורות, תינוקות ועוד ולהרגיש בבית.

20130810065247 (1)  הם רוכבים

הם רוכבים בשדרה לכיוון רחוב דיזינגוף

שרים הדודאים תהנו

20130810065247 (1) BEN GURION TO DIZINGOFF

השדרה ריקה מוקדם בבוקר

20130810070242 (1) KREP

קרפ בודקת

20130810070242 (1) BEN GURION ADAM HACOHEN

הקיוסק בפינת דיזינגוף בן גוריון

DSC00989

רחוב דיזינגוף מבט לכיוון הכיכר

DSC00991

השדרה לכיוון הים, קיוסק המיצים עדין סגור

קיוסק המיצים בפינת דיזינגוף בן גוריון

הקיוסק פתוח

DSC00992

רחוב דיזינגוף ממול בצד השני של הכביש מסעדת גוצ'ה

DSC00993

עוד זוית

DSC00995

מבנה של חברת חשמל  איורים נהדרים של רמי מאירי המוכשר.

צידו השני מקרוב


צילום קדמי


DSC00997

עץ בדרך חזרה על בן גוריון לכיוון אדם הכהן

DSC00999

עצים בשדרות בן גוריון

DSC01005

בדרך לרינס אדם הכהן

DSC01002

האנדרטה, בדרך לרינס אדם הכהן

DSC01008

רחוב ריינס מימין

DSC01011

רחוב אדם הכהן משמאל בית חנה

DSC01012

השדרות בדרך לשלמה המלך

DSC01014

הצד השני של הקיוסק בפינת שלמה המלך

טיול נוסף יגיע

17 מחשבות על “טיול בוקר בתל אביב מס 16

    • צודקת לגבי מאירי.
      יש בתל אביב הרבה מאוד ציורים שלו ויד לו גלריה ברחוב הירקון .
      צריכה לאסוף ולהעלות:)
      ותל אביב בבוקר שקטה ויפה. רק לח מאוד. היום היו לי אדים על המשקפים.
      סוף שבוע נעים

    • יש עוד הרבה סיפורים על בית חנה. הפיצוצים שהיו בתל אביב.
      ועוד.
      קימצתי בחלק הקשה, היה למקום צד מאוד חיובי בעשייה. בזכותה של חנה צ'יזיק.
      כילדה הערצתי אותה על עשיית למען ילדות במצוקה.
      תודה

    • אמת שזו היסטוריה. אבל היא כואבת מאוד. וכל פעם שעוברים במקום, נזכרים. זה לא דבר שאפשר לשכוח.
      ונכון. החיים ממשיכים הלאה.
      אני זוכרת גם פיגוע שהיה בפינת בן גוריון דיזינגוף. שכנה בבית שכן עפה מהמיטה, גלגל רכב הגיע לגג של השכנים, ורסיסים על החלון בחדר של סבי ז"ל. מסיבה לא ברורה לי הארוע הזה לא מוזכר כמעט. מצד שני גם את הפיגוע בקו חמש לא מזכירים.
      חבל.

  1. אני דווקא מכיר את בית חנה בשם "משק הפועלות".
    בכלל כל הקטע של שדרות קקל בין שלמה המלך לאדם הכהן/ריינס
    היה מקום המפגש של הכיתה שלנו , ועוד של רבות אחרות , במשך
    כל ימי בית הספר היסודי הקליר שהיה לא הרחק משם.
    הכל הכל עשינו שם בפעם הראשונה….
    שלא לדבר על הקיוסק של שפט בצד של אדם הכהן ושל הפרש
    בחייל הפרשים הפולני, שאת שמו שכחתי.
    אייך אזכור את שמו….ייווווו……כמה מזמן זה היה…
    רצוי שאפסיק כאן ומיד את הנוסטלגיה.
    אך אשמח להחליף רשמים וחויות מהתקופה ההיא עם אילו
    שהיו אז בשדרה.
    בנצי פרומקס

    • הקליר , איזה זכרונות:) נכון שקראו למקום משק הפועלות אבל שינו כי לא היה מכובד.
      זוכר איך החברה גילחו מסטיקים:)
      איך היו מרכיבים על אופניים:)
      הימים הללו נעלמו.
      בהחלט נוסטלגיה.
      היכן עוזי,חיים יגאל בינקה,אמנון בשוויץ, האחיות פופקו,והרשימה ארוכה זוכר?

      • חלק אני זוכר וחלק לא…מה לעשות , עברו כמה שנים מאז….
        בהחלט זוכר את עוזי, חיים , יגאל ואמנון, אך מי זו ביאנקה?
        ממש לא זוכר….את בטוחה שהיתה אצלנו ביאנקה?
        את לא מתבלבלת עם משהו אחר מזמנים אחרים?
        סקרון לשמוע ….

    • ביאנקה הייתה הכי גבוהה בכיתה וגם רחבה מאוד. היו לה 2 צמות. אם תסתכל בצילום תראה למעלה מצד שמאל:) עד כמה שאני זוכרת מתעצלת להוציא את האלבום:)
      אמנון ענה לי פעם מאז נעלם. חיים וייס מנהל חברה אם לא פרש. האחיות פופקו לא יודעת, כאשר עברתי לבית חינוך העולם השתנה. חברים חדשים, הנסיבות חיבו. ניסינו והצלחנו להפגש במלאת 25 שנים אבל נסיון להפגש בגיל 60 לא צלח.
      אין לי רשתות חברתיות ולא יהיו. אפשר לנסות לארגן מפגש אם אתה רוצה. זה יעבור למייל.
      אכן נוסטלגיה.

      • אתי

        אני חושב שאת טועה, כי לדעתי קראו לה "חינגא" . אם אני לא טועה שם משפחתה היה בנדרלי או משהו כזה.

        היא היתה גרה ברחוב ארלוזורוב, ליד עמוס לידר (או בשמו המעוברת, הדר) או אפילו באותו הבית בקומה ראשונה.

        היתה להם מרפסת לחזית בעוד שעמוס גר בדירה אחורית.

        את היית תמיד הראשונה ביומן והיא היתה שניה או שלישית…

        באשר לפגישה, זה יכול להיות נהדר.

        בזמנו את נתת לי את כתובת המייל של אמנון. התכתבתי איתו פעם או פעמים. שלח לי אפילו תמונה שלו ושל אישתו.

        משום מה הקשר ניתק די מהר….חבל כי הוא היה חבר שלי טוב בבית הספר עד כיתה ח'.

        עם כל השאר לי הייתי בקשר. אהה, כן, את אריה בוגנר פגשתי מספר פעמים באירועים כל שהם….הוא גם למד איתו

        בבית הספר המקצועי, אך כידוע לך הוא נפטר וזהו…

        אני חושב פעם באחת הטיסות שלי לארה"ב זיהיתי את יגאל , אבל היות ולא הייתי בטוח , לא ניגשתי אליו…

        עמוס נתן לי פעם את כתובת המייל של נילי נוישטיין שהפכה לנילי קינן, גם איתה התכתבתי מספר פעמים כשהפעם

        האחרונה היתה לפני כמה חודשים , אך גם זה גווע.

        זהו אתי….אילו כל הקשרים שלי עם חברים מבית הספר….חבל מאד שככה זה…

        לכן לדעתי ניתן קודם להתכתב בקלות עם עוד כמה חברים ורק כשיהיו יותר מאשר שנינו, נוכל לדבר על פגישה.

        בנתים, להתראות

        בנצי

      • אתי
        אני חושב שאת טועה, כי לדעתי קראו לה "חינגה" .אני לא זוכר אם כתבו ב- ה או ב- א? אם אני לא טועה שם משפחתה היה בנדרלי או משהו כזה.
        היא הייתה גרה ברחוב ארלוזורוב, ליד עמוס לידר (או בשמו המעוברת, הדר) או אפילו באותו הבית בקומה ראשונה.
        היתה להם מרפסת לחזית בעוד שעמוס גר בדירה אחורית.
        את היית תמיד הראשונה ביומן והיא היתה שניה או שלישית…
        באשר לפגישה, זה יכול להיות נהדר.
        בזמנו את נתת לי את כתובת המייל של אמנון. התכתבתי איתו פעם או פעמים. שלח לי אפילו תמונה שלו ושל אישתו. משום מה הקשר ניתק די מהר….חבל כי הוא היה חבר שלי טוב בבית הספר עד כיתה ח'.
        עם כל השאר לי הייתי בקשר.
        אהה, כן, את אריה בוגנר פגשתי מספר פעמים באירועים כל שהם….הוא גם למד איתי בבית הספר המקצועי, אך כידוע לך הוא נפטר וזהו…
        אני חושב שפעם באחת הטיסות שלי לארה"ב זיהיתי את יגאל , אבל היות ולא הייתי בטוח לא ניגשתי אליו…
        עמוס נתן לי פעם את כתובת המייל של נילי נוישטיין שהפכה לנילי קינן, גם איתה התכתבתי מספר פעמים כשהפעם האחרונה היתה לפני כמה חודשים , אך גם זה גווע.
        זהו אתי….אילו כל הקשרים שלי עם חברים מבית הספר….חבל מאד שככה זה…
        לכן לדעתי ניתן קודם לארגן התכתבות עם עוד כמה חברים ורק אחר כך נראה לאן נושבת הרוח באשר למפגש.
        חחחחה, נזכרתי בסיפורים שרצים במייל על פגישות ותיקים שמביאים את הפיליפנית איתם ואחד תופס את הפיליפינית ואומר לה בלהט : …אותך אני לא זוכר מהכיתה????
        שנהיה רק בריאים…
        בנתים, להתראות
        בנצי

  2. בזמנו הסתובבתי רבות בתל אביב ומתמונותיך אני נוכח שהעיר עברה שיפוצים ושדרוגים לא מעטים מאז שביקרתי בה בפעם האחרונה ב-1992.
    מאד מעניין ותודה לך ששלחת ד"ש כל כך יפה.
    שבוע נהדר לך.

    • יש עוד דשים מתל אביב. הגיע זמן שתבוא לבקר:)
      אחרי כל כך הרבה שנים, מחליפים צנרת, קווי חשמל וטלפון, ומדרכות, סוללים כבישים ישנים. משפרים את החנית ועוד. זה פשוט התבקש. העיר הוכרזה כעיר לבנה. בתקווה שאכן תהיה נגישה כמו שצריך.
      שמחה שנהנת
      ערב טוב

יום נפלא

